Thursday, October 1, 2009

Anak-anak - Belajarlah bersyukur.....

Macam2 cerita dan peristiwa yang terjadi sekarang ni.. kadang2 rasa pelik dan terkejut , rasa marah pun ada dengan kerenah orang2 sekarang terutama yang bergelar anak2 ni. Kalau cerita2 artis tu senang nak tau, baca akhbar, dengan berita , tengok melodi, dan apa2 rancangan dari tv. Tapi kisah dan cerita anak2 ni alih2 meletop2 aje macam mercun...

Aku ni selalunya jadi pemerhati kepada peristiwa2 yang berlaku. Ada juga aku diamanahkan utk simpan cerita2 tu, maka aku simpanlah. Ada juga yang aku tak tahu, dan bila dapat tau dari sumber2 tertentu , maka terkejutlah aku. Sebenarnya kadang2 kita ni tak baik juga. Berjalan ke rumah anak2 buah bila balik kita bawa cerita dalam rumah mereka . Aku rasa tak patutlah kita buat gitu. Itu namanya mengumpat. Dan anak2 ni pun satu juga. Kalau orang tua datang ziarah rumah tu pandai2lah bawa diri...

Dalam tempoh setahun ni iaitu dari Raya 2008 membawa Raya 2009 ada beberapa peristiwa yang berlaku. Ada yang baik dan ada juga sebaliknya. Ada orang tu bertemu jodoh dengan orang yang ditunggu2nya bertahun2. Kalau jodoh tak kemana kan.... Orang ni patut bersyukur kehadrat ASW dengan seribu kesyukuran kerana penantian yang mungkin melebihi 10 tahun itu berakhir dengan kemenangan. Sekarang ni pandai2lah mengendalikan kehidupan berumahtangga. Kena sabar dalam segala hal. Cuma cepat2lah dapat anak sebab umur dah banyak tu....

Raya tahun lepas aku ziarah rumah anak buah yang kehidupan mereka aku lihat bertambah baik, nampak mewah. Aku tumpang suka. Yalah kalau anak2 buah senang kan kita tumpang senang juga. Kalau mereka susah takut2 kita kena tempiasnya, manalah tau alih2 dia call kita...
.... faham kan. Aku pernah kena gitu... tapi aku buat macam2 alasanlah. Aku sendiri pun bukan ada simpan RM ribu2 macam RK...Aku cuma pesan pd anak buah tu ..,' kalau kita nak senang memang mudah, tapi kalau nak susah pun mudah juga, jadi kena hati2lah..'
Tapi tahun ni alih2 aku dengan cerita lain pulak.... cerita yang aku memang tak mau dengar..tapi aku dah dapat agak sebab masa aku buat kenduri kawin ogos lalu dia tak datang dan ada lagilah yang aku dengar dari mulut lain cerita2 mereka..

Ada sorang anak buah aku tu sanggup tinggal keluarga sebab nak perbaiki ekonomi keluarga. Aku yang sedih .. yalah sebab aku ni kan dah kena tinggal suami jadi aku tau benar macammana rasa berjauhan orang yang kita sayangi. Aku tabik pd anak buah ni dan aku doakan supaya rezekinya murah dan ditetapkan iman semoga berjaya dalam cita2. Masuk tahun ni dah setahun dia ke Libya...Ada setahun lagi ...

Cerita yang paling hot sekarang ialah kisah pasangan yang tak ada ujan tak ada ribut alih2 b.....
Yang aku dengar beria2 nak b.... tu pasangan lain. Aku tak taulah apa yang berlaku antara mereka. Cuma aku terkilan kerana dah begitu lama berdua2 dah ada anak , sanggup b.... Besar sangat ke masalah mereka hingga mengambil keputusan begitu. Sanggup ke hidup bersendirian lepas ni dengan nak jaga dua anak yang sedang membesar. Masalah anak nanti satu bab juga..

Aku hanya pandai berkata, berfikir dan utk menasihat kalau diminta tu bolehlah juga. Tapi dalam bab2 begini mereka tak cerita pun pada aku, segan agaknya. Yalah mak bapak mereka lebih layak menasihat daripada aku.

Aku cuma boleh buat kesimpulan iaitu dalam hidup ni kita kena banyak berfikir berfikr dan berfikir sebelum melakukan sesuatu. Dalam pada itu musibah selalu menimpa kerana kita lalai dengan perintah ASW. Dalam senang kita lupakan Allah, dah susah baru ingat. Anak2 sekarang memang banyak yang lalai, mementingkan dunia , kalau solat tu dah ujung2 waktu baru nak solat. Sibuk memanjang. Ya Allah aku sentiasa berdoa semoga hati anak2 ni akan lembut dan terbuka dalam mentaati perintah ASW. Susah dan senang dalam kehidupan ini adalah ujian dari Allah.
Hanya orang yang sabar aje yang akan berjaya ...

Kepada anak2 aku sendiri aku harap mereka akan sentiasa bersyukur dengan segala nikmat yang Allah berikan selama ini....tanda kita bersyukur itu ialah dengan mengerjakan segala perintah AllahSW...

2 comments:

Tok Zu said...

itu lah anak2 muda sekarang,buat keputusan tanpa fikir masa depan anak2 mereka .
pokok pangkal nya iman .
ingat hidup macam orang putih agak nya,bila tak sefahaman,senang2 aja nak berpisah ! kita sama2 doa anak2 kita tak macam tu.

Atuk said...

Muda2han , sama2lah kita berdoa dan nasihat menasihati anak2 ni..