Saturday, October 24, 2009

Ragam Manusia

Hari ini Sabtu 24 Okt.09. Ada 2 undangan yang aku patut pergi. Pertama undangan majlis pernikahan anak En.Hamid Bakri , jiran aku lat 2 rumah dari rumah aku. Nama anak dia tu Adlina dipanggil Ed saj. Masa kecik2 dulu selalu datang rumah aku main dengan anak aku dan selalu tolong pembantu aku kat dapur. Badan dia ni montel. Skarang dah besar dan nak kawin. Aku tengok badan dia montel macam tu juga dan suaminya tu pun montel juga. Kat majlis ni aku jumpa kawan lama adik En Hamid ni, dulu sama mengajar di BP. Walau lama tak jumpa, mereka ni ramah . Kepada Ed aku ucapkan tahniah. Dengan khabar majlis sanding akan diadakan selepas Raya Haji bersaing dengan adik dia Johan. Mereka yang dulu kecil dah besar dan dah kawin... cepatnya masa berlalu.

Undangan kedua ialah majlis kenduri kawin saudara belah suami aku, Habibah, di Simpang Lima pt Sulung BP.Aku pegi dengan adik ipar aku ( merangkap reporter) . Disebabkan dia ni reporter maka di sepanjang jalan tu tak renti2lah dia bercerita. Ada2 saja modalnya. Aku hanya dengar dan sesekali menyampuk.

Sampai di rumah pengantin susah nak dapat parking. Last2 aku park depan rumah orang ( deretan rumah2 semi D ) . Tiba2 tuan rumah keluar dan cakap ada kereta nak masuk. Aku angkat tangan, senyum dan nak cari tempat lainlah. Nasib baik adik ipar aku tu kenal pulak kat tuan rumah tu.. jadinya tuan rumah kata tak apalah ( maknanya boleh park depan rumah dia sebab kenal ) Nasib baik. Itu gunanya jadi reporter. Ada baiknya.

Selesai makan aku jumpa tuan rumah. Oleh kerana mereka orang Segamat , tentu adik ipar aku ni banyak kenal orang. Maka kami masuk rumah bual2 dengan emak tuan rumah. Wah orang Segamat bual memang tak boleh brenti. Susah juga nak ajak adik ipar aku ni balik. Maklumlah nak cari berita..

Dalam perjalanan balik baru aku tau yang mak tuan rumah tu dah bercerai dengan suaminya ( bapak tuan rumah). Yang geli hati tu dua2 ada hadir, cuma bapak tuan rumah duduk luar , mak tuan rumah duduk dapur. Padanlah bila aku ajak keluar dia tak mau. Katanya dah lama mereka bercerai . Dan lagi geli hati aku mereka duduk berjiran di segamat. Masing2 tak kawin lagi pulak tu... aku yang pandai2 kata suruh mereka rujuk balik. Agaknya kalau aku tanya mak mertua aku sebab mereka bercerai, tentu dia tau sebab2nya.

Demikian ragam manusia . ... itu baru sikit , kalau aku rajin berjalan dengan adik ipar aku ni tentu banyak lagi ragam2 manusia yang aku dapat. Apa pun tabik pd mak bapak tuan rumah sebab walau dah tak bersama anak2 masih menghormati mereka, dan masing2 tak cari ganti pulak tu.

No comments: