Saturday, October 10, 2009

Bacalah.....


Aku terpanggil untuk membaca dua buah buku tulisan bestseller Prof.Dr. Muhd Kamil Ibrahim

Mula2 aku nampak buku2 ni di rumah adik aku di Tmn Koperasi. Dia suruh aku baca. Masa tu aku macam tak sempat aje nak baca. Lepas tu aku lupa hal buku ni. Satu hari aku ke kedai buku Intan, lalu aku teringat buku2 ni. Malangnya buku tu dah habis -kena order. Maka kenalah aku tunggu buku tu sampai.
Dalam bulan Puasa baru aku dapat buku ni dan aku pun membacanya.. Mula2 aku baca Travelog Haji , Mengubah Sempadan Iman. Wah ... Aku tak tau dapat nak gambarkan apa yang aku rasai ketika membaca dan setelah habis membaca buku ini. Aku Tak boleh berenti membacanya. Kalau berenti kerana urusan lain, tak sabar pula nak menyambung semula. Ini kisah dan pengalaman penulis sebelum ,sedang dan selepas mengerjakan Haji .Aku menunaikan Haji tahun 1987, dan aku tertanya2 apakah persiapan aku untuk menunaikan ibadah Haji tu cukup atau sekadar sikit2 aje. Terasa kecil benar persediaan aku dibandingkan dengan penulis.
Walau apa pun aku sentiasa bersyukur dengan kada' dan kadar yang telah aku terima. Yang aku terima ialah setelah kembali dari menunaikan ibadah itu aku melalui ujian yang besar dan berbagai2 lagi ujian yang seterusnya ketika membesarkan anak2 bersendirian.
Alhamdulillah , walaupun perjalanan hidup ini belum selesai , untuk setakat ini aku bersyukur di atas segala nikmat yang Allah berikan.
Kembali pada buku2 di atas, aku tak boleh cerita panjang2 isinya. Aku syurkan anak2 atau sesiapa saja beli dan bacalah buku2 ini. Apa2 perasaan yang timbul dalam hati nurani setelah membaca buku2 ini hanya pembacanya saja yang tau. Yang penting dalam buku ni banyak benar pengajaran yang sangat berguna kepada kita semua terutama kpd bakal2 Haji/Hajjah. Aku telah menghadiahkan kepada anak2 aku tiap2 orang dengan buku2 ini. Mudah2han mereka akan membacanya....dan mendapat manfaat dari apa yang ditulis oleh penulis buku ini.
Belilah dan bacalah......mudah2an dapat mengubah sempadan iman kita.

No comments: