Thursday, November 20, 2008

17 Tahun Berlalu


Hari ni 20Nov. genap 17 tahun suamiku meninggal. Cepatnya masa itu berlalu. Setiap ketika aku sentiasa mengingatinya dan setiap hari kuhadiahkan Fatihah dan Yassin utknya dan tak lupa utk kedua ibubapaku dan bapa mertuaku . Mereka telah selamat menemui Tuhan. Yang masih hidup ini jangan leka pula dengan kerenah dunia yang tak berkesudahan .. ...

Aku membuka blok anak aku Intan, dan terpandang mukaku dan suamiku . Rupanya Intan dah mendahului aku menulis tentang tarikh keramat itu.Harap anak2 yang lain tak lupalah tarikh ini. Gambar itu diambil ketika kami ikut rombongan Kesatuan Guru Melayu Msia Barat melancong ke Jakarta - Bali tahun 1987 . Umur kami baru 40 tahun masa tu.. muda lagi kan kan. Pada tahun itu bulan Mei kami menunaikan Haji . Sebenarnya dia selalu ajak aku melancong , tapi aku katakan selagi tak pergi Haji aku tak mau ke mana2.. Jadinya pada bulan 12 tu kenalah aku ikut ke Jakarta Bali itu. Puas jugalah pegi tu, 10 hari. Anak2 aku tumpang kat rumah adik aku di Ceras. Masa itu aku ada pembantu jadi tak risau sangatlah.

Melancong masa tu mudah , tambang murah dan duit kita besar. Tambang menunaikan Haji campur yang lain2 ( tak masuk makan ) baru RM4 K. Tapi nak mengumpul sehingga jumlah itu bukannya senang sebab gaji kecil . Bukan macam sekarang gaji besar , baru kerja gaji dan mencecah 4 angka . Aku teringat masa mula2 aku kerja dulu gaji pertama aku RM 580.00 ( gaji graduet ) + gaji suami tak sampai 4 angka. Dengan jumlah itulah kami hidup berlima ( 2 adik ipar + adik aku yang aku bawa utk tolong2 aku ) . Kami pakai motor aje , hampir setahun baru berani beli kereta Fiat 128 MD 5055. .....Orang sekarang untung, kawin dah ada kereta , tak bela sesiapa , cuma pandai atau tidak nak urus rumahtangga tu .

Yalah aku cuma nak membandingkan keadaan dulu dan sekarang. Kalau duit banyak tak berkah pun masalah juga. Yang penting keberkatan rezeki itu.

Eh eh! Cucu aku yang sorang ni dah tertidur sebelah aku ni pulak. Kejap aje dah pukul 11 malam rupanya. Kena sambung lain kalilah pulak. Sebelum itu alFatihah utk arwah Suamiku dan kedua ibubapaku serta bapa mertuaku.

No comments: