Wednesday, November 19, 2008

Aku , anak saudara dan cucu.

Aku balik ke BP pd 17 Nov. setelah meninggalkan rumah 11 ari iaitu dari 6 - 16 Nov. Sebelum itu aku ikut anak2 aku ke PD dari 31 Okt. - 2 Nov. dan 3Nov. balik rumah. Tapi 6Nov. aku pg KL sebab anak Intan demam panas masuk wad. Kesian pulak sebab duduk hsptl 5 hari. Hari khamis tu aku bawa kereta sampai Melaka , lepas tu Amat ambil aku dan terus ke hsptl . Malam tu aku tdo hsptl lee. Ahad 9 Nov. Intan antar aku balik ke Melaka sebab Alif ada mesyurat di Kajang dari 11-15 Nov. 15 malam pulak Suria ke Trangganu hingga Ahad malam baru balik. Mula2 aku nak ikut sama, tapi badan dan tua2 ni naik bas jauh2 rasa penat pulak. Tak jadilah aku ikut. Ari Isnin aku balik ke BP dengan membawa dua cucu aku Afif dan E am. Budak2 ni memang siang2 lagi dah cakap nak ke BP bila cuti sekolah. Aku sukalah sebab ada kawan buat riuh2 rumah.

Begitulah nampaknya jadual aku seharian macam padat aje mengalahkan YB. Eh! Lupa pulak aku ... memang pun aku YB sekarang ni...

Sebenarnya dari aku budak2 lagi aku memang suka pada budak2 kecil terutama budak lelaki sebab aku tak ada adik lelaki. Aku besar dikelilingi oleh dua org kakak dan dua org adik perempuan. Tiga orang abang aku dah besar2 dan masing2 tentu tak mau campur dengan kami 5 orang perempuan ni. Masa aku sekolah rendah lagi aku dah pandai jaga anak saudara aku yg bernama Bujang ( gelaran diberi oleh mak aku sampai tua ni pun dipanggil Bujang juga.) Masa tu umur aku agak2 11 tahun. Aku dah pandai mandikan bayi tu dan siap bedung sekali. Bujang adalah cucu pertama emak aku yang lahir di rumah mak aku tu. Sayangnya kami semua pada dia tak terkira lagi. Tapi Bujang bukan cucu pertama mak aku sebab cucu pertama dia adalah anak abang aku Saadun. Cucu yang ini kami tak berani nak usik2 sebab mak dia ( menantu mak aku / kakak ipar aku ) adalah keturunan orang atas2 ........Dan Bujang nilah jadi buah ati aku ..sehinggalah aku masuk sekolah menengah d BP (aku duduk Rengit) dan bila aku disuruh duduk di BP , maka aku menjadi tidak karuan kerana terbayang2 anak buah aku ni. Akhirnya aku lari balik ke rumah dan berulanglah aku dari Rengit - BP tiap2 hari .

Zul adalah anak saudara kedua yang aku jaga. Dia anak abang aku Hashim. Zul anak ketiga dari 3 beradik.. Umur sebulan lahir emaknya meninggal. Kesian dia... Atuk dia oleh kerana terlalu sedih serahkan Zul pd mak aku , katanya suruh jaga sementara saja.(Sebenarnya Zul ni kami bela, kami tak pulangkan dia pd atuk dia kerana dah sayang ) Jadi akulah yang jaga dia , malam2 tidur sebelah aku. Pulak masa tu aku nak exzm. SPM maka dia menjadi jam mengejutkan aku untuk bangun malam studi. Kebetulan masa itu sorang lagi anak saudara aku Nana yg lahir di rumah mak aku tu , tinggal juga bersama2 kami. Nana kakak aku yg jaga. Kami tidur dalam kelambu 4 orang, aku , kakak aku, Zul dan Nana. Yang aku pelik tu tak pun kami rasa panas tidur dalam kelambu tu. Kalau sekarang ...entahlah.. dan aku rasa bila tengok kelambu tu aje tentu cucu2 aku dah menjerit2 ketakutan , ingat apa ...

Aku lulus SPM dengan cemerlang. Dalam satu kelas tu 4 orang aje yg dapat grade satu termasuk aku. Gembiranya aku tak terkata. Kejayaan ini aku rasa berkat aku bela anak yatim Zul. Dan dah tentulah berkat aku belajar bagai nak gila... Woi banyak cabaran waktu aku belajar dulu. Selain cabaran kewangan , cemohan dari orang2 yang tak yakin aku boleh berjaya sebab aku belajar dalam aliran Melayu , cabaran dari guru2 yang suka pilih kasih dan macam2 lagilah....Dan sebenarnya aku berterima kasih kepada semua ' cabaran ' itu kerana itulah yang membuatkan aku berjaya dalam hidup ini.

Banyak cerita2 menarik yang boleh aku tuliskan lagi, tapi tunggulah masa lain. Dah penat ni. Cucu aku yang dua orang tu entah apa khabar senyap aje.. tidur agaknya. Aku suruh mereka tidur cepat sebab esok aku janji nak bawa mereka jogging di Tasik Y . Tadi aku kopak + RM 100 beli kasut jogging termasuk kasut aku sekali. Esok aku nak antar Afif belajar bahasa Arab . Tadi aku suruh Eam mengaji . Puas aku pujuk2 dan hembus2 telinga dia baru nak bunyi mulut tu.. baru nak sebut Alif , Ba . Lepas tu senyap semula. Bukan tak pandai tapi saja mengada2. Kalau dengan mak dia habis kena kutil .

1 comment:

HABIHA69 said...

Cikgu begitulah sayangnya atuk kpd cucu...kopak 100 hinggit pun tak pe janji cucu sayang...saye pun cam gitu juge bab ajor mengaji nih..pejam celik mata anak-anak saye tuh..tapi bila tang neneknya mengajor amvoi...senang hati sangat diaorang nak ikut satu persatu...hik..hik cikgu saye singgah lagi ke N3 cikgu ari nih..tak marahkan?...