Tuesday, October 28, 2008

Beraya sakan

Sejak 13hb.Nov. aku tiada di rumah. Aku beraya sakan di rumah anak2 dan sanak saudara di Melaka , Bangi dan KL. Yelah duduk sorang di rumah memang boring. Bila berjalan2 tu dapatlah tengok2 cucu , dan ziarah rumah2 yang patut diziarahi. Dapatlah aku ziarah rumah2 anak saudara aku dan saudara2 Lokman di KL. Dalam pada itu dapatlah juga aku membuat puasa 6 yang sepatutnya dibuat awal2 raya. Dan baru tadi nilah aku dapat menghabiskan puasa itu yang bebaki 2 hari lagi tu.

Aku balik ke BP pd 25 N0v. Suria hantar balik. Dapatlah pg rumah kenduri kawin arab di belakang rumah aku tu. Arab ni kalau buat kerja kawin heboh betul. Sampai ke malam tak habis2 siap dengan muzik2 arab ..Kalau di Melaka disebut cakkuncak.....

Dah berapa hari ni aku nak tulis blok aku ni , tapi entah kenapa tak boleh tulis. Tulisannya tak timbul2. Pelik betul aku. Last2 aku panggil Izan anak kawan aku yg pandai tentang komputer. Rupanya keyboardnya salah pasang. Aku pun bukan perasan sangat yg dekat keyboard tu ada lampu kecil . Tak menyala maknanya tak betullah tu..

Sebenarnya aku cadang nak tulis kisah2 aku masa kecil dulu. Kisah2 dulu amat menyeronokkan dan amat nostaljia. Itulah yang aku nak tulis. Tapi bila aku buka blog Intan anak aku tu , dia pun tulis kisah dia kecik2 dulu. Tapi tak apalah zaman dia dengan zaman aku kan jauh bezanya. Zaman aku kecik2 serba serbi tak ada , hidup susah , tapi aku rasa amat bahagia , hidup berjiran , bila puasa selalu tukar2 juadah (apa2 yg ada le...) malam2 dekat nak raya riuh rendah kami main2 di laman rumah. Mak2 kami sibuk buat kuih ( kuih bangkit ) dan mak aku jahit baju kurung kami . Baju tak banyak, dapat sepasang sorang pun dah gembira benar. Begitulah zaman aku dulu yg aku rasa terlalu rindu aku kepada zaman itu. Nantilah aku akan tulis juga di lain masa.

3 comments:

katak_78 said...

haip...baru lompt kat sini...tertanya2..siapakah guru ini..

Chenta said...

Mak E,
Best tau dengor citer dolu-dolu, apatah lg dpt tengok gambor - penuh nostalgia.. Raya haritu masa g umah Pokda, ada gambo lama Zul n gan sepupu-sepapat (kelakar tau, sbb semuanya comot bomot hehhe)

Ayu Mohamad said...

Makcik..
tulis le entry zaman makcik dolu-dolu...
eh japp takpe ke pangge makcik erkkk.. :)

-Ayu = kawan Suria-