Thursday, August 6, 2009

28 Dis 2008 - 1 ogos 2009 (Part Two)

31 Julai 2009 ; Majlis bacaan Yassin dan doa selamat.

Macam biasalah selalunya sebelum majlis kenduri kawin aku akan adakan majlis bacaan Yassin dan doa selamat sebagai tanda kesyukuran dan doa selamat serta tahlil utk mereka yang telah tiada. Alhamdulillah majlis berjalan dengan baik serta ramai tetamu. Majlis diadakan waktu malam.

1 Ogos 2009

Hari yang ditunggu2 tiba juga. Cuaca baik . Pukul 11 pg tetamu dah mula datang. Sebenarnya banyak yang aku bimbangkan apabila membuat majlis2 besar begini.

***** Bimbang hari hujan tentu banyak masalah yang timbul, maklumlah buat di rumah guna

khemah pulak

***** Bimbang orang tak ramai datang, maklumlah sekarang musim penyakit

***** Bimbang nasi lauk tak cukup atau basi dll lah

***** dan macam2lah yang aku bimbangkan lagi.

Tapi alhamdulillah perkara yang aku bimbangkan tidak berlaku. Aku bersyukur kehadrat ilahi kerana tidak menurunkan hujan dan tidak pula panas hari itu. Tentyang lauk pauk pulak aku dah siang2 pesan pd Hjh Zainun mesti masak sedap2 sebab aku dah jumpa yang masakannya tak sedap. Dan seingat aku dah 4 kali aku buat kenduri kawin memang masakannya sedap dan cukup. Dan alhamdulillah aku rasa kali ini tetamu ramai yang datang termasuk sedara dari Segamat serta kawan2 sekolah dulu.

Namun sebelum itu ada beberapa perkara lagi yang membuat aku rasa teruji .. Apa dia ???

***** Seminggu sebelum majlis, anak aku dari Melaka balik , dan tiba2 dia sakit perut dan esoknya dia keguguran .Sebenarnya dia pregnen masuk bulan ke 3. Jadinya dia dapat mc seminggu. Aku rasa aku patah sebelah kaki sebab dia ni rajin berkemas. Tapi dalam seminggu tu dapatlah dia tolong temankan aku di rumah. Sebenarnya gugur dan bersalin itu prosesnya lebihkuranagbdan kena berpantang juga.

***** Politeknik tempat menantu aku di Melaka tu diserang H1N1. Jadi semua kena balik dan korentin di rumah. Lagi aku penic sebab cucu aku dan menantu aku tu tentu tak boleh balik BP
Kesian mereka. Lebih2 lagi menantu aku kena demam pulak. Tapi akhirnya semua selamat dan mereka dapat juga balik setelah kena korentin lima hari di rumah

***** Acar tahun yang aku tempah tak dapat sebab mereka ingat aku tak jadi tempah. Nak marah pun tak guna. Pelan2 aku cari idea macam mana nak dapat acar tu. Last2 aku teringat mak saudara aku di Mersing yang juga pakar masak. Alhamdulillah dia sanggup buatkan. walaupun tinggal 2 hari lagi majlis tu. Acar dia memang sedap dan yang lebih sedap lagi acar tu dia bagi free saja..... yahooo rezeki aku.

*****Khemah. Ada dua perkara yang boleh membuatka aku tak puas hati tentang khemah ni. Pertama meja bulat yang aku hendak tak ada. Kedua kipas angin dalam khemah tu tak berfungsi. Agak2 kalau orang lain mesti dah mengamuk abis. Aku rasa kalau aku bersifat suka marah2 aku tak ramai kawan agaknya dan rezeki lari.

Walau apa pun majlis dah berlalu dengan selamat. Semua dah beres . Anak2 dah balikdan semalam giliran pengantin pulak balik. Yang tinggal aku dan Aju yang aku lihat dia makin lemah, kesian dia. Aku tinggal mengemaskan yang kecik aje. Itu pun kalau ada mood aku kemaslah, kalau tak biar dulu.. Selain dari anak2 aku berterima kasih pd biras aku yang juga tolong kemaskan rumah , gulung carpet, angkat kerusi meja sampai langsir bilik aku pun dia nak pasangkan, sebab kesian tengok aku sorang2. Tak apalah aku boleh buat sikit.

Setelah semuanya selesai aku mencari perbandingan antara majlis kawin yang aku adakan utk 4 anak aku . Aku dapati dalam setiap majlis itu ada perbezannya. Dan perbezaan itu bukanlah disengajakan , tetapi terjadi mengikut pengalaman. Pertam,a kali buat majlis tentu banyak kelemahan. Masa anak pertama tak ada kompang dan tak tempah buat pelamin . Pelamin tu dibuat secara gotong royong oleh anak sedara aku dari KL. Memang simple aje. Anak kedua adalah tempah pelamin, tapi bilik kemas sendiri. Ada kompang , pun diurus oleh orang lain.
Anak keempat, segala2nya bertempah dan sewa. Duit banyak keluar. Dan majlis yang baru ni (utk anak ketiga) sama seperti majlis anak keempat aku. Belanja memang semakin naik, mujur anak2 yang lain membantu.

Kepada anak pertama tu , jangan kecik ati yee ... mak tak pernah pilih kasih dengan anak2. Yang penting hidup aman damai hingga ke akhir hayat.

Tak dapat aku gambarkan betapa lega hati apabila tanggung jawab terhadap anak2 telah terlaksana. Namun masih ada lagi tanggung jawab aku kepada mereka yang rasanya tak akan selesai melainkan apabila aku sudah tiada nanti....
Tuhan, sesungguhnya Engkau maha adil dan pemurah , segala pujian adalah untukMu saja . Ya rabbal Aalamin....

2 comments:

Chenta said...

Sedih dan sayu jek hati ini baca n3 mak e . Alhamdullilah... semuannya dah selamat .

Mak e jaga diri... kita sayang kat awak tau ...

!Nt4N said...

aah la sedih je baca :(

kita sume sayang kat makkan??