Monday, September 15, 2008

Solat Sunat Tarawekh

Aku baru balik dari surau al-Redzuan. Kejap aje dah malam ke 16 ari ni. Semalam aku solat di masjid lama dengan amat. Ni dah tinggal sorang ni solat dekat surau aje lah. Pukul 9.50 dah abis. Gitu gini sampai rumah kul 10.00.

Aku peratikan yang solat ni selalunya orang2 umor macam aku nilah atau lebih tua. Yang muda2 agaknya sibik jaga anak dan masih kerja lagi. Aku yakin mereka tentu buat di rumah. Cuma aku nak ingatkan pada yang muda2 ni termasuklah anak2 aku , buatlah di rumah , 8 pun jadilah jangan tak buat langsung. Umur dah 30 ke atas kena tambah ibadah, terutama solat. Kita tak tau umur kita panjang ke , pendek ke..... buatnya umue pendek dan ibadah tak cukup, susah juga tu. Suami aku umurnya tak panjang. Tapi alhamdulillah tuhan beri banyak petunjuk pada nya sebelum itu. Dan yang paling aku bersyukur ialah dia dapat menunaikan haji dalam umur yang muda.... 40 tahun. Empat tahun lepas itu dia meninggal. Hajat untuk pergi umrah bawa anak tak kesampaian.. sebab itu aku bawa anak2 aku pergi umrah lepas dia meninggal.

Anak2 patut bersyukur sebab telah dapat pergi ke tempat yang memang susah nak sampai. Maknanya kita semua sudah jadi tetamu Allah. Maka apa yang kita dapat di sana tu hendaklah diamalkan. Jangan pandang mudah saja.

Solat tarawekh ni ada dalam bulan Ramadhan saja. Tentu ada rahsia kenapa dia ada di bulan puasa aje. Kita tak tau hikmahnya. Sebab itu kita patut rebut peluang ini .Lebih2 lagi 10 malam yang akhir , ada malam lailatuiqadar pula. Kenalah banyak beramal, sebab dalam hidup ini kita tak tau apa kesudahan hidup kita, apa yang akan jadi buruk baik, sebab itu kena banyak berdoa.

Sebenarnya dah lama betul aku tak membuka blogku ini. Sebelum ke umrah dulu memang sibuk sikit. Dah balik umrah pula aku banyak tidur dek letih yang amat.
Ni dah malam aku akan sambung menulis ni esok. Insyaallah.

4 comments:

!Nt4N said...

welcome back mama!!

ya2 said...

akhirnya..

g sembahyang terawih la intan..

Chenta said...

Mak E,

Kita pesan kat danish & harith, cuma boleh baca blog awk je..yg lelain diharamkan..welcome back!

Mesjid P.Indah kat tempat kita lagi bnyak ramadhan lagi ramai org berterawih..best tau, pulak tu bacaan dr budak yg azan kat tv tu..syhadu sangat.

Atuk said...

Baguslah kalau dari muda dah berjinak2 ngan mesjid. Didik anak awak supaya jadi hafidz ( hafal alQuran )