Tuesday, March 3, 2009

Cerita 2 Kucing

gambar2 kucing yang ada ni hanya hiasan aje. Aku tak boleh ambik gambar kucing2 aku sbb aku tak ada camera canggih... kesian.. Jadi aku ambik gambar dari internet . Sebenarnya aku nak cerita pasal telatah kucing2 yang ada kat rumah aku ni.
( Olok2 nilah mak kucing tu , comel dan manja)
Ada sekor mak kucing tu ada anak 3. Dia pandai bela anak. Anak2 dia cantik dan besar. Aku
kata dia pandai sebab ada kucing yang pandai beranak tapi tak pandai jaga. Kurus kering , kurap. Silap2 dia makan anak dia sendiri . Tu yang aku sampai termuntah2 geli , langsung aku buang kucing tu dipasar, biar dia puas makan ikan.
Anak2 kucang ni pulak pandai bergurau dan macam nak manja dengan aku. Jadi aku selalulah pegang2 cium2 dan cakap2 dengan anak2 kucing tu. Wah bila dia tengok aku macam bagi muka , maka beranilah kucing2 tu masuk dalam rumah lalu pintu dapaurku. Mula2 tu macam takut2 tapi bila tengok aku diam aje, dah berani pulak masuk sampai ke depan dan bergurau2 di celah2 sofa .

Yang menjadi perhatian aku ialah apabila anak2 kucing ni masuk dapur aku, emak kucing akan berbunyi manja seolah2 memanggil2 anak2 dia dan berkata " jangan masuk ...nanti kau kena marah dengan atuk mili ..."Tapi anak2 dia tak peduli , aku memang sengaja duduk diam memperhatikan gelagat kucing2 tu . Bila anak yang lain nak masuk juga mak kucing akan meletakkan tangannya di belakang anak kucing tu sambil berbunyi2 mengeluarkan suara manja seolah berkata .." jangan masuk, duduk kat sini aje, jangan ikut adik kau tu, kalau atuk mili dah marah padan muka dia ...". Tapi ai anak tetap lepas masuk. Yang aku suka tu ialah mak kucing tu setia menunggu anak2 dia di luar pintu dapur aku tu sambil mengaiu2 agak nya berkata .." Dah lah tu cepat keluar, main kat luar ni lagi bagus..."
Begitulah ya kehidupan ini. Sebenarnay binatang dan manusia ada persamaan dalam beberapa hal. Mak kucing yang pandai menjaga anak, anak2nya akan jadi baik dan sehat. Kalau dia makan pun dia akan mendahulukan anaknya , dah habis anak2 makan baru dia makan. Tetapi manusia kadang2 perangai lebih hebat dari binatang.... Lihatlah apa yang terjadi di seluruh dunia sekarang...

No comments: