Wednesday, March 11, 2009

Mengaji Alquran

Di negeri Johor sejak dulu lagi dah ada sekolah agama. Setiap murid sekolah yang naik darjah tiga diwajibkan bersekolah agama darjah satu. Selain dari belajar perkara2 tauhid , tajwid, dll. diajar juga mengaji dan solat. Sekali fikir tentu anak2 Johor beruntung. Tapi agaknya yang untung tu orang2 dulu yang sezaman dengan aku dan sebelum aku. Sebab bila dibuat soal selidik di sekolah 20 tahun yang lalu didapati ramai yang tak pandai mengaji dan solat. Jawapannya ialah kerana di rumah mak bapak tak mengaji dan solat. Terkejut aku waktu tu.. masa tu aku baru pindah dari M ke BP. Tapi lama2 aku tak pelik pun sebab ada mak bapak yang mengabaikan sekolah agama anak2 di samping di rumah tak ada langsung didikan ke arah itu.
Aku bersyukur benar kerana sejak kecil bapak aku sendiri yang jadi guru mengaji. Selain dari anak2nya , anak2 jiran pun ikut belajar juga. Aku teringatlah mengaji ramai2 , masing2 berebut nak baca dulu, Quran tu letak atas bantal aje, tak ada rehal macam sekarang ni. Seronoknya suasana kecil2 dulu. Dan apabila aku dah ada anak aku sekeluarga rela berpindah dari M ke BP semata2 nak masukkan anak ke sekolah agama tu. Dan kami carikan seorang guru mengaji untuk mereka.

Sebenarnya mengaji ni bukanlah satu perkara yang mudah. Bila dah bersara ni aku baru berkesempatan masuk kelas mengaji alQuran... dan barulah aku sedar selama ini banyak kesalahan yang aku buat ketika mengaji. Antara lain kesalahan2 itu ialah sebutan huruf2 'arab yang tak sempurna kerana tidak betul makhrajnya ( tempat keluar huruf ) . Selama ini aku sebut ikut lidah melayu.....dan kadang2 jawa.. Tajwidnya tak betul , idram, ikhfa', izhar, iqlab semua pakai langgar aje. Mana mad asli, mad lazim, mad silah, dll banyak lagi yang selama ini aku tak tau pun. Nasib baik aku kenal tanda2 panjang pendek huruf tu. Walaubagaimana pun ustazah tu kata aku di kira ok lah cuma nak membetulkan lidah yang sudah 50 tahun telor melayu dan jawa itu yang lambat , sekejap jadi , sekejap tak jadi. Masuk tahun ini dah 3 tahun aku mengikuti kelas itu, mula2 seminggu sekali satu muka surat , kemudian seminggu dua kali dua muka surat, dan baru setahun ni seminggu empat kali 3/4 muka surat. Alhamdulillah sekarang ni aku rasa konfiden bila mengaji tu sebab aku tau bila aku buat salah, dan kalau dengan orang mengaji tu aku tau kalau dia buat salah. Sebenarnya mak mertua aku teror mengaji, aku seriau dengan dia.
Oleh itu untuk anakcucu yang masih muda , masuklaha kelas mengaji kerana mengaji setiap hari adalah tuntutan agama , selain dari dapat pahla, pembacanya akan beroleh ketenangan , dan rumah yang tidak ada orang mengaji di dalamnya adalah seperti kubur yang gelap gelita. Orang yang mengaji hatinya terang mudah menerima ilmu. Didik anak2 mengaji dari kecil .Dan isi alQuran itu mengandungi seribu satu macam ubat ( bagi oarang yang mau mengamalkannya)

No comments: