Wednesday, January 21, 2009

Mengisi masa lapang

Sejak 2 Jan. 09 aku duduk rumah tak ke mana-mana. Aktiviti seharianku biasa aje, isnin - khamis mengaji , hari jumaat sepatutnya pg belajar bahasa ' arab di surau , tetapi dek lama tak hadir , atau kejap hadir kejap tidak , maka aku jadi malas nak pg. Aku rasa aku nak mentelaah sendiri aje, kerana asasnya aku dah tau, sikit2 aje. Selain dari itu aku belai2 pokok2 aku yang banyak mati / mereket kerana tak dibelai . Cuaca pulak bukan main panas dan kering. Okid2 aku memang banyak yang mati. Kucing2 pun nak dijaga juga. Aku bawa dari Melaka dulu 3 ekor, kini dah jadi 10 ekor..... tak sampai 5 bulan dah membiak begitu banyak. Yang aku geram tu ada yang tau beranak tapi tak tau jaga anak, kurus kering. Pagi tadi aku nak bawa sekor ke kelinik, tapi kucing ni macam tau2 aje, menghilang diri. Selalunya kalau aku buka pintu dapur waktu pagi kucing2 tu akan mengaum2 macam rimau, tapi pagi ni senyap pulak. Lahabau punya kucimg. Tak pe esok aku akan kurung dia dari malam.

Bersendirian ni seronok juga. Tapi kalau dah lama sangat aku jadi rindu pada cucu2 aku. Aku tau Iman dah pandai berjalan, jadi aku nak tengok dia minggu depan. Minggu lalu e am dan ekwan balik, aduh... budak dua ni memang lasak betul. Habis batu2 kat taman aku tu dimasukkannya ke dalam kolam ikan . Tak makan saman punya budak. Nampaknya aku kena cari pagar supaya bebudak tu tak boleh keluar ke taman aku.

Di belakang rumah tu aku dah pasang oning, taklah panas sangat atau basah bila hujan. Tak payahlah nak buru2 angkat kain bila hujan, dan yang penting kucing2 aku ada tempat berteduh bila ari hujan. Tiap2 ari aku kena bersihkan ruang belakang tu sebab aku tak mau tempat tu kotor dan berbau taik kucing ( maklumlah bela kucing) . Ruang belakang rumah aku tu bersempadan dengan 3 buah rumah. Kalaulah aku banyak duit ( duit2 tak pakai ke) macam2 lagi yang nak aku tambahkan di ruang belakang tu. Aku tak suka ada ruang 2 yang terbiar begitu saja.

2 comments:

ya2 said...

ye, ruang belakang uma yg dah oning tu sila la buat tempat cucunda2 ni main bola.

almaklumlah 5 hero.jdi senang depa nk sepak bola.kalu x habis pokok oked mak dipecahkannya.

!Nt4N said...

hehehhehe..rindunya nak balik uma bp..kami punn ak sepak bola gak kat blkg uma tu :(