Saturday, January 10, 2009

Jiran2ku




Jiran yang paling dekat dengan aku tak salah ada 5 , yalah yang rumah mereka dekat disekeliling rumah aku. Yang lain jauh sikit lagipun ramai cina. Nasib baik jiran sebelah kiri aku melayu, sebelah kanan cina. Ialah hidup berjiran kena banyak sabar dan bertolak ansur, tak bolehlah nak untung kita aje. Ati jiran nak juga dijaga barulah kita ni dihormati. Sejak dulu lagi ( aku pindah ke rumah ini th 82 ) suami aku pesan jangan sekali2 pinjam memimjam apa2 dari jiran. Memanglah. Itulah prinsip hidup yang aku pegang hingga sekarang. Alhamdulillah aku tak pernah pun bergaduh dengan jiran2 aku. Kalau marah pun simpan2 aje...

Banyak cerita tentang jiran2ku. Tapi siang2 aku dah siapkan diri dengan prinsip ' kalau baik dengan seseorang jangan melampau2 , jangan sampai bertunggu bertangga di rumah mereka ' . Dan itu memang dah jadi darah daging aku sejak dulu. Jadi aku selamat. Kini dah hampir 30 tahun aku duduk di sini, nampaknya semua berjalan baik. Lagi satu prinsip aku ialah kalau jiran nak beli apa pun aku tak peduli, itu duit dia. Kalau aku ada duit aku pulak beli, dan aku tak kisah jiran2 tu nak masam ke jeling ke .... biarkan aje. Sifat iri hati jangan ada dalam hidup berjiran ni.

Tapi kadang2 ada masa juga kita lupa tentang hak jiran. Misalnya kalau kita nak renovet rumah kena hati2lah jangan sampai ambil kawasan orang. Jangan sampai kita buka tingkap rumah terus masuk kawasan rumah jiran . Ini tak patut. Ada orang nak sambung rumah tak runding pun dng jiran. Dinding rumah dia jadi pagar rumah kita.Tak baiklah macam tuu.

Ada juga jiran aku tu kerana rumah dia baru maka garaj kereta aku yang buruk tu disuruhnya rubuh. Marah betul aku. Tapi akhirnya aku rubuhkan juga dan aku buat baru. (duit sendirilah)
Rumah jiran aku tu memang besar banglo 2 tingkat yuu... Banyaknya duit dia ya. Kadang2 aku jelous juga denga rumah orang besar dan cantik. Tapi itu bisikan syaitan. Tak ada rumah padan muka .... Syukur alhamdulillah aku dapat juga beli rumah semi-d .

Apa pun aku bahagia tinggal di Taman Bahagia ni... tidak bising, dan tidak jauh dari bandar. Dekat sekolah dan mesjid.

2 comments:

!Nt4N said...

uma beso2 tp xde org pun x best gakkan..yg penting uma mak yg paling best dlm dunia :D

ya2 said...

dah tajuk entry jiranku napa xde gambo mak piah atau pak bakar kt sini?