Wednesday, January 14, 2009

Kata Cikgu Aku ....

Aku masih ingat kata2 cikgu aku waktu aku masih bersekolah di Ting. satu - tiga dulu. Cikgu aku ni memang suka berleter. Ada saja yang nak dileternya. Walaubagaimana pun kadang2 leterannya itu ada yang berguna dan aku mempraktikkannya dalam kehidupan aku hingga sekarang.

Cikgu kata dalam rumah ada 3 tempat yang keadaannya dapat menggambarkan watak keluarga itu, iaitu bilik tidur, bilik air dan dapur. Kalau ketiga2 tempat ini kotor, berselerek, busuk dll keadaan yang tak menyenangkan , maka maknanya keluarga itu memang pemalas. Dan orang tua2 dulu kalau nak meminang anak dara , tempat2 itulah yang akan diperhatikannya dulu. Aku teringat arwah nenek aku dulu tak jadi meminang anak dara pilihan anaknya disebabkan keadaan2 di atas tadi.
Aku bersetuju benar dengan kata2 cikgu aku tu. Kadang2 ada rumah orang tu hall saja yang cantik kemas, yang lain2 berserabut. Ada juga yang dari luar rumah sampai ke dapur memang berserabut. Sepatah kata orang segamat ' tak ada tempat aku nak letak mata aku' maknanya rumah tu berserabutlah. Nasib baik aku ni rajin mengemas , cuma dah tua ni kurang sikit.

Dan aku ingin menambah iaitu kalau kita sidai kain baju yang underware tu janganlah ditebeng2kan . Waktu menyidainya sorokkanlah supaya orang tak nampak .
Ada juga orang kata kasut2 yang ada di depan rumah kita tu kalau keadaannya berselerak juga menggambarkan watak tuan rumah itu. Jadinya kena susun elok2lah supaya kemas.

Banyak lagi agaknya petua yang baik utk kita semua. Kalau nak tambah silalah..

2 comments:

Global Excellent Marketing Sdn.Bhd (GEM) www.gemsb.com said...

FORUM Pertanian & Industri Asas Tani Malaysia (GEM Community) - www.gem.socialgo.com

DIREKTORI Pertanian & Industri Asas Tani Malaysia - www.pertanianmalaysia.blogspot.com

Global Excellent Marketing Sdn Bhd(GEM), Perunding, Pembangunan & Pengurusan Industri Sarang Burung Layang-Layang (Walet/Walit), Pakarekabentuk Rumah Burung Layang-Layang (Walet/Walit) - www.gem.tl.my

Shh said...

salam cikgu.

salam perkenalan. nak komen pasal warna laman ni. susah nak baca sebab warna latar gelap dan huruf pun gelap.

sekian terima kasih.