Sunday, January 11, 2009

Tamanku

Ini pokok pakis besar. Senang aje menanamnya. Kalau dah hidup dia cepat merebak . Aku banyak tanam pokok ini. Sebenarnya ada banyak lagi jenis paku pakis ni.Tumbuhnya di hutan. Dulu orang tak pandang pun pokok ini. sekarang berebut orang mencarinya. Tapi ada juga orang takut tanam kat rumah, nanti a n t u datang katanya. Merepek betul.

Ini pulak pokok peria katak. Buahnya buat sayur atau dimakan mentah2 sebab dia boleh menurunkan kadar kencing manis dan darah tinggi. Aku ada tanam pokok ni, mula2 hudup subur, kendian dia mereket mati. Mana tak mati aku asyik berjalan aje

Yang macam kobis ni ialah pokok rumpai air . Senang hidup. Dah banyak memang cantik. Aku letakkan pokok ni dalam kolam ikan aku.


Ini pulak jenis pokok keladi. Ada size besar dan yang aku ada ni jenis kecil. Bunganya begitulah cantik. Ada polak orang kata ni keladi mencarut. Entah apa2.



Wah cantik kan bunga dezi ni. Aku suka pokok ni, Ada macam2 warna bunganya, putih, kuning, pink.


Inilah kolam ikan aku. Yang membuatnya ialah guru2 di sekolah SMSM dulu. Tiap2 petang mereka tang bawa empat lima orang murid. Aku suruh buat kecik , tapi jadinya besar. Mula2 dulu aku bela ikan talapia bila banyak aku bagikan pd sesiapa yang nak makan . Lepas tu aku beli ikan koi . Mula2 banyak tapi asyik kena tinggal aje, banyak yang mati. Sekaran adalah 4 ekor yang tinggai. Melihat ikan2 yang berenang tu boleh mengurangkan sakit darah tinggi.


Pokok cili kecil ni pun ada dalam taman aku. Sebenarnya aku tak tanam pun . Tau2 ada pokok ni hidup celah2 pokok lain. Ini tentu kerja burung. Pokok cili ni pulak kalau dah hidup janganlah dialih2 , mati lepas tu. Menantu aku Alif memang suka makan cili ni. Jadi kalau dia balik tinggal ambil makan. Potong2 cili ni , potong2 bawang besar dan curah kicap. Memang terbuka selera makan.
Pokok orkid ni susah betul nak berbunga. Satu hari aku dapat ilmu dari majallah, iaitu kisarkan kepala ikan bilis dan taburkan pada akarnya. Memang betul .... lepas tu banyak pokok2 okid aku berbunga. Dulu aku banya pokok orkid tapi asyik berjalan aje, banyak yang mati . Menjaga pokok okid ni cerewet sikit. Nak jaga kulat dan serangga. Kena bubuh baja - baja gemuk dan baja bunga. Kena sembur racun serangga dan racun kulat. Jadi kalau dah selalu berjalan atau on call
terbiarlah okid2 tu. Sekaran aku nak mula balik tanam okid.


Aku suka juga dng kektus. Rajin jugalah membelinya. Tapi aku heran kektus aku tak menjadi. Yang jadi jenis dalam gambar tu. Yang lain2 bukan makin besar , makin kecik pulak.


Itulah gambar kolam ikan aku. Kadang2 nampak macam batu belah batu bertangkup. Selain dari aku yang suka tengok ikan2 tu berenang , ada lagi yang suka mengendap dan minum air kolam tu.... iaitu kucing2ku. Kadang2 siap tidur malam di situ. Dan ada lagi yang gemar menjerit melolong waktu malam beramai2 iaitu sang katak . Aku geli dan seram dengan katak ni.



Cantiknya bungan kertas ni . Aku tanam banyak jenis juga. Aku sukakan warnanya yang terang dan menarik. Pokok ni senang bela, dapat cukup air , matahari dan baja bunga hiduplah .unga kertas ni ada macam2 warna dan kita boleh kawinkan untuk dapat satu pokok macam2 warna.Orang yang pandai boleh kawinkan pokok2 ni dalam berbagai2 bentuk. Kalau nak beli harganya memang mahal.

No comments: