Monday, August 31, 2009

Alhamduliallah

Aku kat rumah Diat Bangi. Dah 5 hari aku kat sini. E Am kalau cuti sekolah mesti nak duduk umah Afif. Tiap2 ari tanya bila nak g umah Afif. Kenalah mumy dia antar ari Rabu lepas. Aku kena ikut samalah kalau tidak sapa nak jaga mereka.

Kejap aje dah ari kesepuluh Ramadhan ari ni. Alhamdulillah aku dapat berpuasa spt biasa. Malam tadi semua buka puasa dan tidur di sini , meriah betul. Kami masak nasi baryani ... cuba-cuba . Jadilah juga. Aku dah boleh makan spt biasa tapi tak bolehlah makan pedas2 atau masam2.

Memang tak sangka aku akan dok hspital 6 hari 5 malam. Sebenarnya dah lama aku ada rasa macam nak gestric aje.. Tapi tak peduli jga. Kalau macam lapar aku makan, tapi masih lapar juga. Itulah rupanya tanda2 gestric. Ada banyak sebab kena gestric ni . Kata doktor mungkin

** 1) makan pedas2 / masam2
** 2) banyak fikir
** 3) stress
** 4) mengabaikan rutin makan
** 5) makan banyak ubat2 doktor

Aku tak pasti yang mana satu penyebab aku. Tapi sebelum majlis kawin tu adalah aku risau pasal kad jemputan..... dan memanglah aku tak jaga sangat rutin makan aku terutama sarapan.
Sebab2 lain tu rasanya tak adalah sebab aku taklah kuat sangat makan pedas dan ubat doktor pun yang aku ambil hanya viatril s aje kerana aku ada atriatis.

Yalah dah nak kena sakit tu ada ajelah. Nasib baik aku tak sakit sebelum majlis. Tuhan maha Pengasih dan Penyayang. Selepas majlis tu aku memang rasa lemah. Semua dah balik kecuali pengantin. Mereka balik ari Selasa. Dalam 3 ari tu aku tak masak pun , beli aje. Tapi masa tu aku dah tak sedap makan. nasi lemak yang aku selalu beli di Tmn Soga tu aku rasa tak sedap, macam pahit aje.Dan aku mula demam ari Jumaat balik dari surau. Ari Sabtu anak saudara aku dari Rengit singgah , bila balik dia beritau akak aku yang aku tak sehat. Ari Ahad pagi Amin bawa aku ke Rengit , urut. Petang bila balik aku rasa aku dah tak tahan lagi, aku britau suria dan malam tu juga mereka datang ambil aku bawa ke Melaka.

Ari Selasa aku minta Suria antar aku ke hospital , biarlah aku dok hospital supaya dapat tau apa penyakit aku ni. Sebenarnya aku selalu juga kena demam tapi tak pernah pulak tak lalu makan. Kali ini pelik pulak , makan dan mandi tu macam apa aje...aku rasa aku dah mandi dan makan ...rupanya aku mimpi .....6 hari aku tak lalu makan langsung. Dan masa inilah aku bayangkan betapa lazatnya masa aku sehat dan ada selera makan .....Dan aku rasa tepatlah lerek lagu Raihan ....ingat 5 perkara sebelum datang 5 perkara.

Alhamdulillah , bila dah tau penyakitnya dan kena ubatnya , dengan izin Allah ari Ahad demam aku dah turun ke 36. Sebelum itu 37-38, doktor takut aku denggi pulak... Dan ari Ahad itu aku boleh balik . Syukur kepada Tuha di atas segala2nya.

Dan aku ucapkan terima kasihlah kepada adik beradik aku yang susah payah datang tengok aku kat hospital, kepada anak2 saudara kepada besan aku kat KL dan tentulah kpd anak2 aku yang jaga aku. Tuhan sahaja yang akan membalas budi baik kalian.

1 comment:

Chenta said...

alhamdullilah... mak e dah sihat.

pasni, jaga makan tau .. makan sikit pun takper.. janji makan.

salam dari ramadhan dari zul .