Wednesday, August 5, 2009

28 Dis 2008 - 1 ogos 2009 (Part One)

Lama tak ku updatekan blog ini. Sebenarnya aku agak sibuk maklum lah nak menyambut menantu. Dah tu kena uruskan sorang2 di rumah. Anak2 masing2 kerja . jadinya kena buat persediaan tu sikit2... itupun nasib baik jamuan diketeringkan. Berikut aku nak ceritakan apa2 yang berlaku antara tarikh 28 Dis hingga 1 Ogos tu , saja nak tulis...Nak cari idea menulis ni bukan mudah, kadang2 idea ada tapi nak tulis tu nak susah sebab nak susun mana satu nak cerita dulu. Tapi bila dah tulis tu ada sajalah idea datang.

28 Dis 2008 ; Urusan meminang selesai... Alhamdulillah.

Mula dari saat itu aku kena cari balik segala kad2 jemputan, buku2 catatan dulu2 masa anak2 yang lain kawin utk mecari balik nama2 oranag2 yang nak dijemput. Kena asingkan antara saudara mara, kawan2 , jiran2 dan jemputan2 lain. Kerja ni rumit juga sebab ada kalanya ada nama2 yang tertinggal. Jadinya dalam kepala otak aku ni asyik mengingat siapa lagi yang belum tersenarai dalam senarai jemputan tu.

Urusan membuat kad jemputan tu terserah pd anak aku sebab dia memang pakar dalam soal design dan itu memang kerja dia. Kami cetak dalam lebih kurang 1200 kad dan bagi dua dengan belah perempuan. Jemputan aku biasanya dalam 500-600 kad aje.

Seterusnya kena fikir pasal doorgift pulak. Aku tak maulah bagi orang telur, kerepek dll dalam bag. Biasanya kalau aku dapat benda2 tu , aku akan simpan dan cukup dua minggu ke bakul sampahlah jawapnya. Harga bag pun dah mahal. Jadi kena cari benda yang tahan lama , dan lain sikit. Anak menantu aku ada yang pandai ambil gambar dan cekap komputer , maka aku gunakan kepakaran mereka untuk merealitikan idea aku. Maka hasilnya adalah sebiji mug comel yang ada gambar kami sekeluarga. Kosnya memang mahal dan kerjanya boleh tahan cerewet juga. Tapi oleh kerana benda tu dibuat beransur , maka taklah rasa penat atau terburu2.Selain dari kami anak beranak yang membuatnya adik aku dan anak2nya pun ada membantu.

Nak kenduri kawin ni belanja memang besar. Lebih2 lagi anak lelaki. Wang hantaran , cincin , mas kawin dan lain2 hadiah utk pengantin perempuan mesti disediakan. Mujur ini majlis kerja kawin akhir dalam keluarga aku dan anak2 yang lain dah bekerja , jadi kami bergabung tenaga dan wang ringgit utk majlis ini. Bagi aku yang penting belanja utk makan itu mesti didahulukan. Itu adalah tanggungjawab aku.

Masa berlalu begitu cepat. Dalam pada itu aku masih lagi berulang alik ke Melaka ,Bangi ,UK. biasalah rindu kat cucu. Sedar2 dah bulan Jun . Aku dah mula menempah makan kenduri dpd Hjh Zainun. Sejak kawin anak pertama hingga sekarang ni dengan dia sajalah aku berurusan tentang makan kenduri kawin. Selain dari masakannya sedap, dia ni pemurah dan banyak bersedekah.Alhamdulillah, tak pernah pulak dia mengecewakan aku tentang khidmatnya sebagai food cetering.

11 Julai 2009 ; Majlis nikah Ahmad Nazman dengan Sharifah Fatimah

Hari yang penting ini tiba juga. Segala persiapan dibuat anak beranak. Kami bertolak dari Bangi rumah Diat. Alhamdulillah, dengan sekali lafaz Amat sudah sah bergelar suami kepada Sh. Fatimah. Demikianlah kehendak Ilahi . Kalau dah jodoh tak kemana. Cuma tahan atau tidak menghadapi cabaran dan dugaan. Ramai jugalah yang ikut sama menghantar pengantin nikah, meriah betul sampai tak muat2 rumah pengantin tu . Aku tak peduli semua tu yang penting semua gembira. Cuma walid pengantin perempuan asyik tersasul bila menyebut nama Amat. Sampai tiga kali disebutnya Ahmad Nizam. Aku rasa kalau Badul yang jadi pengantin mesti dia dah bangun dan marah2......

12 Julai 2009 ; Majlis kenduri kawin .

Majlis ini diadakan di Dewan Bandaraya Kuala Lumpur. Memang sesak dewan tu maklumlah ada 2 pasang pengantin yang bersanding. Pasangan satu lagi ialah adik Sh.Ftmah sendiri iaitu Sh Aishah dengan Faizad. Ada juga aku dengar sedara mara aku mengumpat tentang majlis ini. tapi pada aku tak kisahlah sebab itu pertama kali Tn Syed ni buat majlis kenduri kawin, pengalaman belum ada. Kepada orang2 yang suka mengumpat mencari silap orang tu ,rajin2lah berdiri depan cermin besar dan renong diri sendiri , fikir betul adakah selama ini mereka tak pernah buat silap... Kadang2 aku pelik juga dengan orang2 yang suka benar menceritakan kelemahan orang lain.... Dah tua2 ni banyakkan lah sujud kepada Allah SWT. Eh aku marah kee ??? Taklah cuma aku bosan dengan sikap begitu.

Maka habislah bab pertama tentang kisah Amat Kawin ni . Nanti aku sambung lagilah tentang cerita Amat Kawin di sebelah aku pulak.


3 comments:

Tok Zu said...

manusia ni kan memang suka cari kesalahan orang lain.
yang penting majlis selamat, peduli apa orang nak cakap.
bukan dia orang yang keluar duit!
kecil pun orang cakap,besar pun orang umpat,pekakkan telinga,pejamkan mata.

!Nt4N said...

mak tu x sihatkan..jaga diri bebaik..jgn kuar2 uma sgt lepas majlis abis ni..kat luar tu byk penyakit..

missbby said...

betul3x...kat luar skang nie banyak penyakit..baik lah rehat kat umah saja..