Monday, November 23, 2009

Yang aku suka .......

Sekarang dah nak masuk bulan Disember.. kejap aje dah nak abis tahun 2009 ni . Tahun ni aku dapat sorang lagi cucu lelaki bermakna cucu aku dah 7 orang . 6 lelaki 1 perempuan. Dan tahun ni juga aku dapat lagi sorang menantu yang khabarnya dah pun mengandung. Bermakna tahun depan sorang lagi cucu. Harap2 pempuan .. Muda2han.

Bulan Nov. dan Dis. ni biasanya musim hujan. Kain baju lambat kering. Walaubagaimana pun hujan2 pun banyak orang buat kenduri kawin, sebab cuti sekolah. Jadi yang aku nak cerita ni pasal kenduri kawinlah... Nak kendali kenduri kawin ni memang susah... apa lagi kalau dibuat besar2 dan ramai tetamu . Silap2 huru hara jadinya. Aku suka kalau majlis tu .....

Tersedia dengan penyambut tetamunya tak kira tuan rumah atau wakil tuan rumah, sebab kalau tak ada penyambut tetamu jemputan akan jadi macam orang bodoh, tercari2 tuan rumah,dan lebih buruk lagi tak ada pulak orang yang menjemput makan. Pakai pandai2 cari tempat makan dan bedallah apa2 yang ada. Ada hamba Allah tu oleh kerana tak ada sesiapa menegur langsung dia undur dan terus balik rumah.
Kadang2 tuan rumah ni lupa benda2 ni semua sebab leka dengan bersalam kaut dengan tetamu2 yang nak balik atau sibuk melayan tetamu vip langsung lupa dengan yang bukan vip. Ini yang tak bagus lebih2 lagi kalau jemputan tu terlalu ramai.
Aku suka kalau ada iringan2 muzik dalam majlis tu, tapi jangan sampai terlalu kuat muzik tu sampai nak bercakap pun tak boleh dan nak makan pun tercekik sebab pening dengan muzik yang terlalu kuat. Ala2 kadar kuatnya dahlah asal sedap didengar
.
Aku suka dengan jamuan nasi orang kawin ni. Selalunya aku laparkan perut sebelum pergi supaya aku boleh makan banyak dan sedap. Dapat yang sedap baguslah. .. tapi kadang2 mendukacitakan.. dahlah nasi sejuk, lauk tak cukup, atau lauk ayamnya hancur...dlllah.Dah tu kadang2 susah nak basuh tangan sebab tak ada atau tak jumpa tempat basuh tangan. Lap dengan tisu ajalah jawapnya.
Dah siap makan tentu nak balik . Time ni aku suka sebab nak dapat doorgift, lebih2 lagi kalau rumah2 vip , mesti best punya. Tapi kadang2 dik terlampau ramai sangat tetamu sampai tak cukup. Dan kadang2 pulak aku terperasan ada pilih2 kasih pulak dalam hal bagi2 doorgift ni..Ni tak patut ni.. kecik ati kan..kan..
Demikianlah halnya dengan mengendalikan majlis2 kawin ni . Sebenarnya besar ke kecik ke majlis tu sama aje. Yang penting ia mesti diurus betul2. Jangan sekali2 ada niat nak cari untung aje atau nak menunjuk2 .

No comments: