Wednesday, November 18, 2009

Mujur... Mujur.... Mujur ... dan Alhamdulillah.

Aku beri tajuk gini sebab ada beberapa peristiwa yang aku boleh katakan dia sebagai satu KEmujurAn dan dah tentu dengan pertolongan Allah SWT..

Pagi Khamis Intan kata dia sakit perut.. Aku ingat baru sakit sikit2. Lepas tua aku tengok dia baring . Sambil tu aku dok layan Iman dan basuh cawan kat dapur. Aku dengan dia panggil aku suruh picit belakang dia. Aku memang tak pandai.. dan takut . Aku tengok dia makin sakit, lalu aku suruh dia cl Lokman. Lokman balik lebih kurang pukul 10.00 dan aku suruh cepat2 bawa Hospital Dami yang agak2 adalah kira2 antara 15 - 20 minit nak sampai situ. Masalah juga nak turun tangga 4 tingkat ni. Aku tak taulah apa dan bagaimana waktu turun tangga tu dan waktu dalam kereta tu sebab aku tak turun tunggu Iman. Aku agak2 tngahari bersalinlah dia.

Pukul 10.50 Lokman cl kata dah bersalin siap antar gambar sekali. Terperanjat aku sebab cepat benar....Rupa2nya budak tu dah memang nak keluar benar...... Mulalah aku membayangkan kalaulah dia terberanak atas katil tadi atau waktu turun tangga atau waktu dalam kereta ..... ei.... ngeri betul. Mujurlah sempat sampai hospital.

Kami balik BP ari Sabtu. Suria ikut sekali.. Aku selalu pagi sebelum sarapan akan minum susu Alpha Lipid . Nak minum ni kena pakai cawan plastik yang memang disedikan . Pagi tu aku tengok cawan plastik tu ada atas kabinet. Aku terus buang air yg ada dalamnya ( dalam ati berkata2 siapa pulak yg guna cawan ni) dan isi air lain. Kemudian aku masukkan susu tu dan goncang2 sebelum minum. Masa minum susu tu aku terasa ada benda dalam mulut aku... aku ambil dan aku tengok macam plastik kecil , bulat.. Aku buang ajelah. Dalam ati tertanya2 kenapa dalam susu ni ada plastik...

Tengahari Alif tanya .... mak ada buang air tak dalam cawan ni ( cawan aku minum susu AL). Aku katalah ya dan aku tanya dia kenapa... .Rupa2nya yang ada dalam mulut aku yang aku kata plastik tu ialah contact lens dia..... yang aku dah buang tu.. Ya Allah Alif2.... mujurlah aku tak tertelan benda alah tu...payah pulak dia nak keluar nanti. Jadinya Alif kena beli yang baru le. Lain kali benda2 kecil yang penting tu kena berhati2lah menyimpannya..

Hari Isnin Intan dapat cl dpd Finas utk temuduga kerja. Masalahnya dia baru 5 hari bersalin. Nak minta tangguh tak boleh. Jadi bincang punya bincang... aku kata pergilah. Ikat bengkong kuat2 pakai stokin tebal dan pakai baju sejuk /blazer . Lokman pun setuju. Petang tu bersiaplah utk pergi. Dah siap masuk beg dalam bonet . Aku masukan budak kecik tu dalam kereta dan aku letak handbag aku sebelah dia. Iman pun dah masuk kereta juga . Lokman tutup pintu depan dan Intan tutup pintu belakang dengan tujuan utk masuk dari pintu belakang sebelah sana. Dan aku nak kunci pintu rumah. Dalam sekejap itu juga Iman pergi ke seat driver terus tekan kunci pintu...dan terkuncilah mereka dua beradik tu dalam kereta. Semua memang panik, aku tak tentu arah aku takutkan budak kecil tu lemas .Intan tanya ada tak kunci spare. Memang ada tapi ada dalam handbag aku yang dah aku masukkan dalam kereta tadi. Iman ketawa2 aje bila suruh dia buka pengunci pintu tu... Dia manalah tau ya.. dia ingat main2. Memang semua mengelabah , takut.. macam2 yang aku fikirkan. Ompil macam mana pun memang tak boleh.

Kemudian aku tengok Lokman ambil lampu picit dan suluh2kan pada punat2 yang ada kat dalam pintu kereta tu dengan harapan Iman akan tekan tempat2 yang disuluh itu. Masa itu aku masuk balik dalam rumah dengan tak tau apa tujuan aku masuk rumah tu, lalu aku teringat sepotong ayat Al Quran yang selalu kita baca sebagai wirid lepas solat iaitu ayat 25-26 surah Ali Imran. Ayat ini memang selalu aku baca waktu ada apa2 masalah. Maka aku bacalah ayat ini. Dan waktu itu jugalah aku dengar Intan dan Lokman berteriak2 ... rupanya Iman dah tekan punat cermin tingkap , jadi bila cermin tu terbukan cepat2lah Lokman hulurkan tangan buka pengunci pintu tu...... Hah.. leganya. Mujurlah kami semua tak putus asa ,dapat berikhtiar dan berdoa..

Maka dapatlah kami bergerak petang tu . Sampai Bangi pukul 10 lebih . Dalam perjalanan aku memikirkan adakah itu petanda tak baik atau ujian... ..Muda2han ada rezeki Intan dan anaknya ....

3 comments:

Chenta said...

Insyallah...adalah tuh rezeki..

sisdee said...

ada hikmah tu mak e .. insyaallah...

tp intan senang sgt bersalin kan..dayah ni smpai kena paksa2 bersalin huhuhu :)

ya2 said...

hahaha,

mcm eam dulu kan terkunci dlm keta.lainkali kena org beso masuk sekali dgn c kenit2 tu.

nasib baik iman pandai.kalu x, jenuh gak.