Tuesday, June 2, 2009

Dah kawin pun budak ni.

Minggu lepas aku mengikuti rombongan akak aku ke Kedah. Anak bungsunya kawin dengan org Kedah- Alor Star. Aku berbelah bagi nak pegi sbb jauh dan dah tentu penat ...lebih2 lagi sebelum tu aku dah sakit2 badan . Tapi kenangkan itulah akak aku dan adik beradik pempuan lain tak dapat pegi, maka aku pun setujulah nak ikut.
Aku memang suka berjalan, dok rumah aje bosan , sesekali jalan jauh2 kan seronok. Jadi kami pegi hari Jumaat malam kul 11 naik bas. Pemandu bas tu bawa cermat, maklumlah bawa orang tua dan kanak2. Kul 6 pagi subuh di Sungai Perak dan lepas tu atas permintaan penumpang2 terus pulak ke Padang Besar.


Inilah gambar2 yang dapat aku rakamkan di sekitar peristiwa majlis tu. Khairul ni anak bungsu akak aku sebaya anak bungsu aku Intan. Yang nama bungsu ni memang manja lebih. Tapi aku tengok Khairul ni bagus juga, masa nikah tu dengan sekali lafaz aje dia dah jadi suami orang . Nikah di masjid sebelah rumah aje.

Aku perhatikan orang utara ni buat kenduri kawin simple aje. Malam tu kami diajak makan malam di rumah pengantin perempuan . Aku tengok rumah tu sunyi senyap dan gelap ( tengoklah gambar atas ni) Tak macam orang Johor buat keje kawin, riuh dan meriah. Aku pernah beberapa kali mengikuti majlis2 orang utara ni. Agaknya memang gitu atau ikut tuan rumahlah. Tapi malam tu sedap juga lauk2 yang kami makan.

Dan esoknya masa majlis tu pun aku tengok pukul 11 pagi macam tak ada apa2 , pukul 12 barulah nampak tetamu datang. Apa pun kami telah dijamu dengan bermacam2 lauk yang sedap2. Bertambah2 kami makan.

Ini gambar di Sg Perak waktu pegi . dan di bawah ni aku merakamkan gambar dengan pengantin waktu nak pg nikah.

Bawah ni bukan gambar pengantin, ni abang pengantin, kawin pun dengan orang Kedah, Sg Petani. Anak aku Diat pun kawin orang Sg Petani jiga.

Setelah semua selesai kami pun bertolak balikpukul 3.30 ptg. setelah singgah sekejap di Pekan Rabu. Maghrib dan makan malam di Sg. Perak dan dalam pukul 8.00 bertolak terus ke Rengit. Sampai Rengit kl. 3.30 pagi. Alhamdulillah. Walaupun penat tapi aku rasa seronok dapat berjalan ramai2.

1 comment:

sisdee said...

syukur...pasni kita sewa bas g ek mak e :D