Sunday, June 21, 2009

Selamat Hari Bapa

Kepada semua yang bergelar BAPA aku ucapkan Selamat Hari Bapa. Semoga menjadi bapa yang soleh. Berat tu weh.... Jangan ngaku saja jadi bapa tapi tak mau pikul tanggung jawab sebagai bapa.Aku ada dua anak lelaki dan dua menantu lelaki. Maknanya dalam keluarga aku ada 3 yang dah bergelar bapa, satu lagi tu tahun depan agaknya jadi bapa. Kepada mereka aku nak pesan bahawa jadi bapa ni sebenar2nya sangat berat . Tanggungjawab mendidik anak dan isteri sangat besar. Apa2 perkara buruk terjadi kepada anak2 yang akan kena soal di akhirat nanti ialah bapa, begitu juga mendidik isteri. Tak betul aje suamilah yang dipersalahkan. Lainlah kalau bapa tu dah betul jalankan tanggung jawab dan berlaku yang buruk2, maka itu dinamakan takdir dan ujian.

Zaman sekarang ni segala2nya ada. Duit , ilmu, teknologi canggih dan apa2 lagilah. Jadi gunakan itu semua untuk cari kelebihan dalam kehidupan di dunia ni. Segala jenis ilmu ( dunia dan akhirat) mudah diperolehi melalui teknologi canggih itu. Jadi pasang telinga bukak mata untuk memperolehi ilmu2 itu. Walau macamana modennya dunia ini kehidupan kita tidak lari dari hukum agama.

Sekarang banyak benar kes kawin cerai ( bukan artis aje ). Senang2 aje macam makan nasi. Tak sedap buang dalam tong sampah. Anak2 jadi mangsa. Kalau isteri tu baik ada kerja bolehlah jaga anak2, kalau tidak ... lu fikirlah sendiri kata Nabil. Entahlah itu semua gara2 tak kuat iman, tak sabar, kecik2 suruh sekolah agama tak mau , cabut, nak exam. PMR. SPM. cabut sekolah agama.
Kebanyakannya budak laki2 lah tu. Dulu anak aku yang tua pernah tak mau masuk sekolah Khas agama kerana malu dalam kelas hanya ada 4 budak lelaki, yang lain pempuan. mau aku benarkan , nak kena penampar dengan bapak dia. Sebenarnya betul tu, sebab bila aku antar dia ke sekolah, aku tak nampak pun budak lelaki . Aku tak kata orang lain lah sebab dalam sedara mara aku pun ada yang tak sekolah agama. Dan lebih sedih lagi ada orang Johor ni yang tak pandai mengaji. Subhanaallah.... Aku harap anak cucu aku dapat memjadikan mengaji tu sebagai darah daging dalam hidup.

Berbalik kepada hari Bapa, aku kesian anak2 aku sebab kecik2 dah hilang bapa. Aku kematian bapa ketika umur aku 25 tahun. Tapi semua tu kerja tuhan, apa2 yang tejadi kita tak dapat menahannya. Cuma anak2 ingat2lah ayah tu.. sedekahkan Alfatehah setiap lepas solat, mudah2an roh ayah sentiasa dirahmati Allah. Dan cubalah cari kebaikan yang ada dari diri ayah semasa hayatnya dulu. Yang nyata dia seorang yang ikhlas dan dia semakin baik dari segi amalanya selepas berumur 30an.

Alfatehah untuk aruah suamiku bapak dan bapa mertuaku, aku tak tau adakah aku sudah menjaga dan mendidik anak2nya dengan baik.....atau sebaliknya. Dan bapak aku adalah seorang insan yang sangat mulia, yang tidak meninggalkan apa2 untuk anak2nya melainkan ilmu... sayangnya aku tak dapat menjaga bapak dengan sampurna........

3 comments:

Chenta said...

Lamanya nak nunggu n3 terbaru mak e. Sabor jekkk... hehehe

Cam biasa mesti best and bermakna sangat kata3 mak e. tq

!Nt4N said...

sedihnya entry ni :(

da 18tahun ayah pergi..rasa mcm baru smlm je org melawat dia kat hospital Putra BP

Atuk said...

Tq Linda dan kepada Intan jangan sesekali melupakan ayah awak tu..