Tuesday, March 31, 2009

Reunion Guru - Pelajar SDBL

Reunion pelajar SDBL dan guru2 kali ini diadakan di Tasik Merdeka Johor Baharu sponsored byDato' Johari Suratman. Aku pg berempat dengan kawan2 dalam gambar ini. Aku drive.. Sebenarnya dah beberapa kali perjumpaan ini diadakan , walaupun kami tidak menubuhkan persatuan pelajar2 , tapi kami sangat rapat dan mesra dan selalu berjumpa. SDBL ditubuhkan pada tahun 1960 bertempat di jalam Limpon Batu Pahat. Aku memulakan persekolah di situ tahun 1962 tg.3. Sebelum itu kami menumpang di TIGS. Tahun 1963 hanya ada satu sahaja tg. 5 dan satu tg.4. Ada diantara mereka yang pandai dihantar ke SM Alam Syah di Ceras. Masa SPM hanya 4 orang dalam kelas aku tu yang dapat pangkat satu , termasuklah aku. (Aku ni dikira budak pandai jugalah...) Lepas abis SPM aku ke tg.6 di Alam Syah dan kemudian ke UM.


Ara(Datin zaharah) dan Mon (Ramlah)
Masa masih kerja dulu jarang dapat jumpa, maklum masing2 sibuk. Bila dah pencen ni memang selalu jumpa. Pelajar tahun enampuluhan SDBL memang rapat dengan guru2. Walaupun ada yang memegang jawatan tinggi , tapi bila berjumpa tu macam adik beradik aje. Guru yang paling mengambil berat tentang reunion ini ialah Hj. Masrom Adnan (gambar bawah ) guru sains kami dulu. Dia dan isterinya (Kak Asiah ) tak pernah mis dalam setiap perjumpaan. Begitu juga dengan cikgu Salleh & isteri, cikgu Saat Bongkik & isteri, Puan Yohani dan ramai lagi yang tak dapat aku tuliskan namanya di sini.

Cikgu Masrom memang guru kesayangan kami. Dia tak banyak cakap. Waktu mengajar dulu dia masih bujang, jadi bila kena ajar bab pensenyawaan , dia termalu2 .. kucing. Tahniah padanya kerana dapat mengajar dengan baik walaupun terpaksa berhempas pulas menterjemahkan buku2 sains tu ke bahasa melayu. Terima kasih cikgu.


Kak Asiah , isteri Hj Masrom.
Walau dah 40 tahun aku meninggalkan bangku sekolah aku masih ingat setiap guru yang mengajar kelas aku tu. Guru kelas Cik Norlia merangkap guru Geografi , guru matematik,En Yaakob, Pn Yohani guru sejarah dan sastera melayu, Ust. Othman guru Agama Islam, En Rahman Ghani guru lukisan (pakcik suami aku) cikgu Abu Juraimi guru Bahasa Melayu , cikgu Fadil guru Bahasa Inggeris dan cikgu Salleh guru Pen.Jasmi pelajar lelaki. Ada antara mereka dah jadi arwah. Yang penting aku masih ingat mereka dan rasanya zaman persekolahan dulu amat menyeronokkan

Di rumah Munajat , seorang pagawai immigration dulu.
Malam itukami makan2, cerita2 dan bergambar2. Tak banyak gambar yang aku dapat ambil. Tapi aku masih mengharapkan gambar dari guru SDBL yang jadi cameraman malam tu.
Pukul 12 lebih kami bersurai dan aku berempat tidur di hotel Sri Malaysia.

Di atas ialah gambar isteri bekas Dato' Bandar JB ( Johari Suratman ) juga isteri bekas Dato' Bandar ( aku tak kenal suaminya , junior aku ) dan Datin Zaharah


Yang aku kenal dalam gambar ni hanya Hj. Masrom dan En. Salleh aje


Inilah dia Tan ' Sri Dato' Shamsuddin Hitam , bekas Ketua S/Usaha Perbendaharaan Negara.Hebat dia ni. Berasal dai anak orang susah di Koris BP. Baik dengan aku dan suami . Berkat kegigihannya ia berjaya menjadi orang kuat negara.


Ini geng2 baik dari Pontian, Karim, Nordin dan Aziz. Ingat masa dalam kelas dulu memang seronok.

2 comments:

Chenta said...

Betapa hebat ,hormat dan sayangnya murid-murid zaman dulu trhadap cikgu mereka...

Atuk said...

Memang betul, tapi sifat2 ini macam dah hilang dari generasi sekarang. Siapa salah agaknya,... Orang sekarang sikit2 ...see you at the court....